Møllen Januar/februar 2009

Møllen Januar -Februar 2009

Indholder artiklen "vandløbsrestaurering" af museumsinspektør fra Odense Bys Museer Ellen Warring, hvor problemer omkring vandløbsrestaurering og tilsidesættelse af kulturhistoriske forhold omkring vandmøller på Fyn beskrives. Museumsinspektør fra Frilandsmuseet i Lyngby Boum Pyndiah skriver om den dobbelte opfattelse af livet på møllerne, hvor det romantiske og det farlige arbejdsmiljø støder sammen "Tragedie eller romantik i møller".

Nævnte møller: Brahetrolleborg Mølle, Brobyværk Mølle, Dybbøl Mølle, Egeskov Mølle, Elle Mølle, Fejø Mølle, Gl. Rye Mølle, Grubbe Mølle, Havnbjerg Mølle, Herluflille Mølle, Kettinge Mølle, Lille Mølle, Lyngby Mølle, Lumby Mølle, Nobis Mølle, Nymindegab Stokmølle, Næstved Store Mølle, Nørholm Mølle, Skovsgaard Mølle, Uggerslev Mølle, Ørnbjerg Mølle

Møllen Marts/april 2009

Møllen Marts - April 2009

Indeholder artikel om bevaring af vindmøllers omgivelser, hvor der er set på hvordan problemstillingen "vindmøller og byudvikling" håndteres i Holland. Der er beregning af accepterede højder på bygninger, m.v.  i bestemte afstande af vindmøller afhængigt af højde på vingeaksel. Gitte Husballe fra Skamstrup Møllelaug skriver om inspiration til flere aktive medlemmer i møllelaugene.

Nævnte møller: Bagenbjerg Mølle, Bøstrup Mølle, Dyrehavemøllen, Egeskov Mølle, Herluflille Mølle, Lumby Mølle, Nørholm Mølle, Sillerup Mølle, Ringsted Mølle, Stenløse Mølle, Svanemøllen, Sæby Mølle, Uggerslev Mølle, Viby Mølle, Vibæk Mølle, Ølsemagle Mølle, Aarup Mølle

Møllen Maj/juni 2009

Møllen Maj - juni 2009

Indeholder omtale af Dansk Mølledag, der holdes søndag den 21. juni, med deltagelse af over 100 danske møller. Herudover er der omtale af Dansk Møllerforening 125 års jubilæumsreception og årsmøde på Lumby Mølle.

Nævnte Møller (udover deltagerne ved Dansk Mølledag): Børkop Mølle, Egeskov Mølle, Fannerup Mølle, Jels Mølle, Keldal Mølle, Lumby Mølle, Rolfsted Mølle, Rødkilde Mølle, Sdr. Jernløse Mølle, Sillerup Mølle, Skovsgaard Mølle og Bagerimuseum, Stenager Mølle, Uggerslev Mølle, Vedde Mølle

Møllen Juli/august 2009

Møllen Juli - August 2009

Indeholder omtale af Dansk Møllerforenings 125. årsmøde og jubilæumsreception på Lumby Mølle. Museumsinspektør Niels-Holger Larsen fra Bornholms Museum skriver om flytning og genopførelsne af Tejn Stubmølle ved Melstedgaard "Tejn Mølle blev til Melsted Mølle".

Nævnte Møller: Agersø Mølle, Baunhøj Mølle, Grubbe Mølle, Herluflille Mølle, Lumby Mølle, Lumsås Mølle, Melsted Mølle, Sillerup Mølle, Skenkelsø Mølle, Stenløse Mølle, Svanemøllen, Uggerslev Mølle, Viby Mølle

Møllen September/oktober 2009

Møllen September - Oktober 2009

Indeholder nyt om Stenager Mølle, der har fået nyt vandhjul. På Nørholm Vandmølle er restaureringsarbejdet godt i gang og forventes færdigt i 2011. Læs også historien om Folketingets talerstol, der er lavet af træet fra stubben fra Lendemark Stubmølle. Der er også en underholdende fortælling om livet på Urte Mølle på Sydfyn.

Nævnte møller: Bagenbjerg Mølle, Grubbe Mølle, Kisserup Mølle, Lendemarke Mølle, Lillemøllen, Nørholm Mølle, Stenager Mølle,  Stubmøllen - Maribo Frilandsmuseum,Ulbølle Mølle, Urte Mølle, Vennebjerg Mølle.

Møllen November/december 2009

Møllen November - December 2009

Indeholder beretning fra Bagenbjerg Mølle, hvor den nye hat er kommet på plads. Borbjerg Mølle omgives af et stort friluftsområde, med mange faciliteter. Havnbjerg Mølle på Als undergår en gennemgribende restaurering af hat og krøjekrans, og kaldes her "Danmarks mest forkælede mølle". I Holland er der uddannet 1.500 frivillige møllere, der har bestået kursus for "vindmølle - møllere".

Nævnte møller: Bagenbjerg Mølle, Borbjerg Mølle, Egeskov Mølle, Havnbjerg Mølle, Kelddal Mølle, Lille Mølle, Lindved Mølle, Ringsted Mølle, Stenager Mølle, Stubmøllen - Maribo Frilandsmuseum, Vennebjerg Mølle, Vestermølle.