Forsmag på Årsmødet 2012
Af: Johnny Edelgaard

Årsmødet 2012 bliver på Djursland i dagene fra den 1. til 3. juni. Alt sammen i et naturskønt område hvor vi skal se natur og høre historier omkring nogle gamle møller, samt høre om naturparken på Mols.
Poul Erik Bærentzen er guide, og vil fortælle på turen rundt på Mols. Poul Erik, er bl.a. kontaktperson til Ebeltoft Naturpark.
Stedet hvor vi skal bo er endnu ikke forhandlet på plads, men vil formentlig blive i Grenå eller Ebeltoft. Men mere om det i næste nr. af møllen.

Udflugten vil blandt andet indeholde besøg på Ebeltoft Mølle, som er nedlagt som mølle, og genopstået som sommerhus.
Ebeltoft Mølle, hedder Marie Mølle. Efter at den stoppede i 1950 med at male mel, blev den solgt i flere dele. Kommunen købte bl.a. vinger og hat, mens resten blev solgt til beboelse. Siden er den blevet restaureret og i dag er den et topmoderne sommerhus.
Fra Ebeltoft, kører vi langs stranden over til Vistoft Mølle.
Vistoft Mølle er en galleri vindmølle der er i forfald. Inde i møllen er der kun vingeakselen, samt hattehjulet tilbage. Møllen blev genopført i 1857, efter en brand. Den bruges til udstillinger og konference samt møder i dag. Den ligger ret højt, og får vi klart vejr på dagen, kan man opleve storslået natur fra møllens omgang.
Møllen er privat ejet og der er ønske om at få møllen restaureret.

Vi kommer også igennem Mols Bjerge, på vejen ned til Femmøller, hvor vi skal indtage vores frokost på Overmøllen.
Efter frokosten går vi en tur ned igennem Femmøller, mens Poul Erik fortæller historien omkring stedet. Næste stop bliver Ørnbjerg Mølle. Her er oprettet et møllelaug, som arbejder med at genopføre møllen. For nylig har man har fået vandhjulet restaureret. Et spændende projekt, som bliver interessant at følge. Vi skal også besøge Fannerup Mølle, hvor tidligere møller Karl Åge Busk, vil fortælle og fremvise møllen. Undervejs vil Niels Frode fortælle historien om Pers Mølle, hvor der kun er få rester af den gamle mølle og mølledammen.
Når vi kører fra Fannerup, kører vi forbi Lille Mølle. Her har været både en vindmølle og en vandmølle. Men begge møller er også historie. Her fortæller Niels Frode historien omkring Lille Mølle, mens vi er på vej til Baunhøj Mølle, som er en nyopført mølle, der er fuld funktionsdygtig.
Hvis vejret er med os vil møllen arbejde, og være et af turens absolutte højdepunkter.
Undermøllen, bliver brugt til udstillinger for forskellige kunstnere, samt mange andre aktiviteter.
På Baunhøj Mølle er der 14 møllersvende, samt 2 praktikanter, som skiftevis kører med møllen, hver søndag hele sommeren.