Daglig drift

5. Daglig drift

Som nævnt i indledningen, er det vigtigt at man hygger sig med opgaverne, og at de mål man har sat sig er opnåelige.

Samtidigt er der en masse opgaver der skal sættes i system. Her er det vigtigt, at alle ved hvad der skal ske, og at det ikke kun er en eller to personer, der står med alt ansvaret. Benyt enhver mulighed for at uddelegere opgaverne, og prøv hele tiden at finde rette personer, til de opgaver der er. Hvis man f.eks. har en mur der trænger til at pudses op, så er der med stor sandsynlighed en murer i nabolaget, der gerne vil komme og give en hånd. Bare han ikke skal stå alene med opgaven, men har nogle håndlangere der kan hjælpe, og som han kan hygge sig med. Den største opgave er at ringe til manden, og "sælge" opgaven på en god måde. Og så er det vigtigt at man sætter sig sammen når opgaven er løst for at hygge sig! Så kan man med god samvittighed ringe til mureren en anden gang.

Formidling, er en meget vigtig opgave, når først møllelauget er etableret. Det er vigtigt at engagementet holdes i kog. En oplagt måde at formidle på er de lokale aviser. Redaktionen sidder ofte og mangler stof til avisen. Hvis man skriver lidt om det arbejde man har gang i, og sender lidt billeder med, vil de fleste aviser bringe en artikel om arbejdet, selvom man selv syntes det måske er lidt tyndt. Men kan man skrive på en måde der viser engagementet, og fortæller om sammenholdet og opgaverne.

Er der tekniske ting i møllen man er i tvivl om, kan man med fordel kontakte de Danske møllebyggere, der har den ekspertise der skal til. Det er bedre at bruge lidt penge på konsulentbistand fra møllebyggerne, så man ikke kommer i en situation, hvor det arbejde man har udført, er spildt. Det er vigtigt at møllens vandhjul/vinger med kraftoverføringen og maskineri, restaureres på den rigtige måde, hvis det skal holde i fremtiden. Dansk Møllerforening er altid klar til at formidle en kontakt til enten en møllebygger eller en anden håndværker, hvis det er nødvendigt. Når man er nået så langt at møllen er køreklar, bør man arrangere et møllepasserkursus. Dette kan Dansk Møllerforening også være behjælpelig med. Der er lavet fremragende undervisningsmateriale af møllebygger John Jensen og Museumsinspektør Lise Andersen, der bruges på disse møllepasserkurser. Kurserne kan afholdes på jeres egen mølle, og omhandler alt om sikkerhed, teknik og vedligeholdelse.