Om møllelaug

Gennem de sidste 50 år er mange møller forsvundet i det danske landskab. Vindmøllerne er pillet ned, mens mange vandmøller har fået fjernet, først vandet, dernæst vandhjul og maskineri, for at gøre bygningerne brugbare til andet formål. Nogle af de møller der står tilbage, har ejeren eller lokale foreninger sørget for at tage hånd om.

Men der står desværre stadig både mange vand- og vindmøller rundt omkring i landet der står og forfalder. Løsningen i mange tilfælde, kunne være opstart af et møllelaug.

Opstart af et møllelaug

Dansk Møllerforening er et samlingspunkt, ikke kun for enkeltpersoner der interesserer sig for møller, men også for de mange frivillige møllelaug, der er rundt omkring i Danmark. Foreningen forsøger at være en sparringspartner for møllelaugene, både med en faglig, men også med en organisatorisk rådgivning.

Foreningen vil derfor også gerne være behjælpelig hvis en person, eller personkreds, gerne vil starte et møllelaug op netop på deres lokale mølle.

Her på denne side kan man få en masse ideer til, hvad der skal til for at starte et møllelaug op, og hvordan man får det ført ud i livet. Uanset om man starter et formelt møllelaug som en forening, eller et uformelt møllelaug, hvor man bare samles om en fælles interesse, vil man kunne bruge nogle af de punkter der er nævnt her på siden.

Der er selvfølgelig mange måder at gøre det på, men fælles for dem alle er, at man skal kunne se vigtigheden i at bevare møllerne for vores næste generationer, og at man har et stort gåpåmod.

1.       Grundlaget for et møllelaug

2.       Før opstart